Elektromagnes - budowa
kamil51
2004-11-22 20:36:06 UTC
czesc,
na potrzeby szkolne (liceum) w ramach doswiadczenia mam zbudowac
elektromagnes. Opisze jak mam sie do tego zabrac i co juz zrobione, a wy
mi doradzicie w paru kwestiach.

Aktualnie posiadam:
-baterie plaska 12V,
-gwozdz jako rdzen (ktory bedzie lepszy do takiej baterii: 8 cm czy 12 cm?),
-drucik miedziany, wydarty z czegostam, strasznie pozwijany ale jakos
chyba da sie go odwinac i nawinac na gwozdz (nie izolowany).

Teraz wykonanie.
No wiec drucik nawijam na gwozdz (czy zwoje moga sie nakladac w
nieizolowanym, czy moze dac jakis izolowany?) i podlanczam to do
baterii. Jak myslicie, bedzie dzialac? Jakies sugestie?
--
pozdrawiam, ::: kamil51 at tlen dot pl
kamil51 ::: GG# 5116370
Tomek
2004-11-22 20:50:48 UTC
Post by kamil51
[...]
Nawet jak będzie izolowany to nie zadziała. Tomek
kamil51
2004-11-22 20:55:42 UTC
Post by Tomek
Nawet jak będzie izolowany to nie zadziała. Tomek
Czemu?
--
pozdrawiam, ::: kamil51 at tlen dot pl
kamil51 ::: GG# 5116370
Szymek
2004-11-22 21:11:37 UTC
witam
po 1 proponuje www.gogle.pl
po 2 drut miedziany cienki koniecznie w emalii nie uszkodzonej [bo innaczej
doprowadzi to do zwarcia i nic nie zadziala jak emalia bedzie uszkodzona]
po 3 zwoje na rdzeniu musza byc nawiniete jak naj rowniej [staranniej jeden
obok drugiego]
po 3 proponuje zastosowac rdzen ferromagnetyczny z jakiefos transformatora
gwozdz to ostatecznosc zeby sprawdzic jaki rdzen bedzie lepszy proponuje
nawinac na rurke z kartonu zeby wymieniac rdzen
po 4 jaka to bateria plaska z 12V SEM

pozdrawiam
jak piszesz na prv wytnij co nie potrzebne
szymek
Tomek
2004-11-22 21:24:05 UTC
Post by Szymek
[...]
Też nie będzie działać. Tomek
Pawel
2004-11-22 21:26:07 UTC
beeeezdura.

Wystarczy gwóźdź.
Oczywisće zależy do czego ma służyć ów elektromagnes.
Jeżeli pokazać komuś jak to dziąła to z powodznieem
Nawijasz na gwoździa równo obok siebie zwoje, a potem warstwa na
wartwe. CO najmniej kilka warstw.
Ale jeden warunek
Drut musi być izolowany.

podłaczasz do baterii i zapewniem że bedzie dziąłać-
sam sie kiedyś bawilem z Adamem Słodowym :)
kamil51
2004-11-22 21:32:04 UTC
Post by Pawel
Wystarczy gwóźdź.
Oczywisće zależy do czego ma służyć ów elektromagnes.
Juz mowilem. Do celow edukacyjnych. ;-) Wystarczy zeby jakas malutka
srubke przyciagnal czy cokolwiek...
Post by Pawel
Nawijasz na gwoździa równo obok siebie zwoje, a potem warstwa na
wartwe. CO najmniej kilka warstw.
Ale jeden warunek
Drut musi być izolowany.
To tak zrobie. Tylko drut izolowany musze skombinowac jeszcze.
--
pozdrawiam, ::: kamil51 at tlen dot pl
kamil51 ::: GG# 5116370
Szymek
2004-11-22 21:33:09 UTC
Te¿ nie bêdzie dzia³aæ. Tomek
To jak taki madry sjetes to powiedz dlaczego
pradowo bateria moze poleciec tak czy nie
a jak nie to mnie uswiadom bo nie dzialalo
swojego czasu to zrobilem model silnika i dzialal
heheh
pozdrawiam
szymek
SP9LWH
2004-11-22 21:40:12 UTC
Post by kamil51
-baterie plaska 12V,
-gwóźdź jako rdzeń (który bedzie lepszy do takiej baterii: 8 cm czy 12
[...]
Tak elektromagnes próbował zrobić mój syn jak był w przedszkolu - bez
sukcesu - nawijał na śrubce z kołka rozporowego , bez izolacji , ręcznie.

Sukces odniósł dopiero elektromagnes do którego użyłem:

1.Cewki ze stycznika 220V 50Hz (sprawnej - stycznik stary z wypalonymi
stykami) jako źródło drutu w emalii
2 śruby M10 x100 (może być kawał pręta stalowego - grubego - np. pół
gwoździa długości 10 cali)
3. taśmy izolacyjnej
4. wkrętarki akumulatorowej
5. imadła

Technologia:
1.Na śrubę nalepiono izolację ( taśma samoprzylepna)
2.na izolowaną śrubę nawinięto na siebie ( by nie spadały gdy się ciągnie)
kilka zwojów z cewki założonej na
pręt zamocowany pionowo w imadle z nabitym kartonem (tak by się łatwo
odwijała i nie spadała)
3. śrubę założyłem do wkrętarki (to ma wolne obroty) i tak długo
nawijałem,aż całą cewkę przewinąłem (kilkanaście minut)

Działał dobrze z akumulatorem żelowym 12V - ładnie przyciągał gwoździe czy
kombinerki.
Dziecko miało pół minuty zabawy , zanim się znudziło i chciało następną
zabawkę :-(

Lepiej by przyciągał blachy, gdyby cewkę wyjąć ze stycznika razem z połową
jarzma - wtedy nic nie trzeba nawijać, a jarzmo zamyka obwód magnetyczny -
ale frajda za mała.

Ale do udowodnienia gruba śruba wystarczy - rdzeń nie może być małej
średnicy, bo źle się zwoje nawija i słabo przyciąga.
Zwoje nie mogą się zwierać
Zwojów musi być dużo (tysiące) !
drut musi być względnie gruby (ćwierć milimetra do pół milimetra średnicy)
SP9LWH
2004-11-22 21:47:00 UTC
Post by kamil51
To tak zrobie. Tylko drut izolowany musze skombinowac jeszcze.
Zanim go nawiniesz zmierz mu rezystancję i oblicz moc - podłącz do
akumulatora końce mierząc prąd (ma być więcej niż 1A)
- oczywiście drut nie może parzyć, a tym bardziej przepalić się w czasie
krótszym niż godzina.
Jak nie będzie w nim z ponad 10W elektromagnes będzie bardzo słaby.
SP9LWH
2004-11-22 21:54:04 UTC
Post by kamil51
na potrzeby szkolne (liceum) w ramach doswiadczenia mam zbudowac
elektromagnes. Opisze jak mam sie do tego zabrac i co juz zrobione, a wy
Poszukaj dużego przekaźnika (>> R15 ) i wydłub z niego cewkę z rdzeniem -
będziesz miał gotowe
Bardziej widowiskowy jest stycznik (cewka i pół jarzma)
Ewentualnie transformator głośnikowy z lampowego starego radia - pozbawiony
zamykającej jarzmo poprzeczki.

Jak będziesz podłączał taki dławik do akumulatora uważaj by cię prąd nie
kopnął - to daje duże napięcia przy odłączaniu:-)
Szymek
2004-11-22 21:59:47 UTC
Zwojów musi byæ du¿o (tysi±ce) !
Niekoniecznie
ja osobiscie zrobilem model silnika
wirnik byl nawiniety na pudelko od zapelek obklejone po bokach tektura zeby
uzwojenie sie ukladalo
zwojow na wirniku bylo mniej wiecej 60-70 nie pamietam
za oske posluzyla mi stara szprzycha
zas komutator zrobilem z kawalka anteny dokladnie to rozciolem ja na pol i
przykleilem do oski klejem epoxydowym [distal]
calosc na podstawce a magnes od dlosnika z TV moglbym wrzucic fotke ale cos
z OE mam nie tak i nie moge wysylac zalacznikow
pozdrawiam
szymek
kamil51
2004-11-22 22:03:46 UTC
SP9LWH wrote:

[...ciach...]
Dzieki za sugestywna odpowiedz, ale ja naprawde potrzebuje tylko malego
elektromagnesiku, na bateryjke.
Post by SP9LWH
Zwoje nie mogą się zwierać
Czyli co? Nie moga sie stykac? Przeciez sa izolowane...
Post by SP9LWH
Zwojów musi być dużo (tysiące) !
drut musi być względnie gruby (ćwierć milimetra do pół milimetra średnicy)
A powiedzmy taki drucik - 3mm (z izolacja, to taki kabel i w srodku
pelno drutow) - dalby JAKIKOLWIEK efekt?
--
pozdrawiam, ::: kamil51 at tlen dot pl
kamil51 ::: GG# 5116370
SP9LWH
2004-11-22 22:15:24 UTC
Post by kamil51
Czyli co? Nie moga sie stykac? Przeciez sa izolowane...
Na drucie jest emalia (to jest słabe mechanicznie), jak ten drut pognieciesz
emalia odpadnie i zrobią się zwarcia między zwojami.
Emalia ma kolor miedzi - ubytków nie widać zbyt dobrze.
Post by kamil51
A powiedzmy taki drucik - 3mm (z izolacja, to taki kabel i w srodku
pelno drutow) - dalby JAKIKOLWIEK efekt?
Nie za bardzo nadaje się, chyba, żebyś łączył początki z końcami.
Ponadto izolacja za gruba

W elektromagnesie ma być duże pole magnetyczne, a ono zależy od amperozwojów
(iloczynu prądu i ilości zwojów)
Jak będzie gruba izolacja mało zwojów się zmieści.

Oczywiście może wziąć jedno ogniwo 2V (z dużego akumulatora samochodowego)
Wtedy kilka zwojów drutem o średnicy ~4mm (10mm2) będzie wystarczające
1m takiego drutu da prąd rzędu 1kA.
SP9LWH
2004-11-22 22:15:24 UTC
Post by Szymek
Post by SP9LWH
Zwojów musi być dużo (tysiące) !
Niekoniecznie
Oczywiście masz rację. Wszystko zależy co chcesz pokazać.
Ja chciałem pokazać, że elektromagnes może być tak silny jak magnes
neodymowy (moje przedszkolne wówczas, dziecko nie umiało oderwać małego
pierścionka neodymowego od kombinerek)
Nie umiało ich oderwać także od mojej "śruby" z łbem sześciokątnym, póki
prąd płynął:-)
Tomek
2004-11-22 22:19:41 UTC
Post by Pawel
[...]
Masz racje Tobie będzie działać a tamtym nie bedzie, chociaz tak samo zrobią.
Tomek
SP9LWH
2004-11-22 22:26:41 UTC
Post by kamil51
Dzieki za sugestywna odpowiedz, ale ja naprawde potrzebuje tylko malego
elektromagnesiku, na bateryjke.
A co on ma przyciągać ? Opiłki stalowe? szpilki , zszywki, spinacze biurowe?
Jeśli tak, to zwojów musi być jeszcze więcej cieniutkim drutem, bo szybko
baterię rozładujesz:-)
Baterią sugeruję użyć wielokrotnie cięższą niż elektromagnes:-)
SP9LWH
2004-11-22 22:51:55 UTC
Post by kamil51
A powiedzmy taki drucik - 3mm (z izolacja, to taki kabel i w srodku
pelno drutow) - dalby JAKIKOLWIEK efekt?
Czy to zwykły przewód elektryczny (LgY- linka w izolacji z PCW) , druciki
wewnętrzne miedziane, gołe zwierające się między sobą?
Możesz taki użyć, ale izolacja zwykle jest gruba

Tobie potrzebny raczej DNE 0,25 lub kynar
SP9LWH
2004-11-22 22:58:59 UTC
Post by SP9LWH
Tobie potrzebny raczej DNE 0,25 lub kynar
tak wygląda:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=178285.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=178543.htm

kupić powinny dać się w najbliższym sklepie elektronicznym
kamil51
2004-11-22 23:03:38 UTC
Post by SP9LWH
Post by kamil51
[...]
Dokladnie taki. Do tego czerwony. ;-)
Izolacja, masz racje, chyba troche za gruba bedzie. Poszukam moze czegos
lepszego w garazu.
Post by SP9LWH
Tobie potrzebny raczej DNE 0,25 lub kynar
Zebym jeszcze wiedzial co to jest...
A mozna to dostac w normalnym sklepie elektrycznym? Czy wystarczy
powiedziec: 'poprosze metr DNE 0,25' lub 'poprosze metr kynara'?
--
pozdrawiam, ::: kamil51 at tlen dot pl
kamil51 ::: GG# 5116370
Następna strona >