Regulacja obrotów silnika DC
TomaszB
2008-07-15 08:29:48 UTC
Wiem, że w sieci jest dużo schematów regulatorów do silników prądu
stałego i własnie o takie układy mi chodzi. Znalazłem kilka rozwiązań,
ale w każdym przypadku były to silniki na niskie napięcia 6-24V.
Czy poza zmianą tranzystorów, na takie wytrzymujące większe napięcia
powinienem zastosować jakieś dodatkowe środki zabazpieczające (np.
separacje galwaniczną) przy sterowaniu takim układem silnika na napięcie
230V?
Planowany silnik to moc rzędu 300-500W.
Dzięki
Pozdrawiam.
PS. Miałem kiedyś zajęcia z energoelektroniki, ale tak się składa że
wakacje i biblioteka na uczelni nie za bardzo działa :/
Marek Lewandowski
2008-07-15 09:14:24 UTC
Post by TomaszB
[...]
Silnik _DC_ 230V?
Jak tak, to typowe PWM pojedzie, tylko daj jakis sensowny filtr na
silniku, bo inaczej, to slychac bedzie Cie w kazdym radiu w okolicy.
Zakladam, ze nie pogonisz tego 230V z wyprostowanego i odfiltrowanego
325V z sieci...
Marek Lewandowski
TomaszB
2008-07-15 10:32:08 UTC
Post by Marek Lewandowski
[...]
Jak na razie nie wiem jakie będą parametry silnika. Jak uda się znaleźć
jakiś na 24V lub 48V to będzie łatwiej.
Nie pamiętam na jakim napięciu działały silniki na laborkach z napędów,
ale raczej na 230.
TomaszB
2008-07-15 12:37:48 UTC
Post by Marek Lewandowski
Silnik _DC_ 230V?
Wygląda na to, że silnik będzie miał moc około 300W i zasilanie
napięciem 90V. Da to przy pełnej mocy około 3,5A.
Jakieś sugestie co do końcówki mocy sterującej takim silnikiem?
Dzięki
Marek Lewandowski
2008-07-15 21:45:14 UTC
Post by TomaszB
Wygląda na to, że silnik będzie miał moc około 300W i zasilanie
napięciem 90V. Da to przy pełnej mocy około 3,5A.
Jakieś sugestie co do końcówki mocy sterującej takim silnikiem?
A moze troche szczegolow? Bo jak na razie to hovno wiadomo, co z tym
silnikiem chcesz robic. Praca nawrotna? Regulacja? Czego? Wymagana
dynamika? Z czego toto ma byc zasilane? Jakie silnik ma maksymalne
dopuszczalne napiecie na komutatorze? Szeregowy? Rownolegly? Praca z
oslabionym wzbudzeniem, czy nie?...
Marek Lewandowski
TomaszB
2008-07-16 08:15:09 UTC
Post by Marek Lewandowski
[...]
Silnik wypatrzyłem na znanym serwisie aukcyjnym. Silnik nie ma uzwojeń
wzbudzenia, tylko magnesy trwałe.
Chcę go zastosować do małej tokarki, w której siedzi teraz silnik
3-fazowy i nie bardzo mi to pasuje. Silnik będzie przekazywał napęd
poprzez przekładnie pasową, tak na oko 4/1.
charakterystyka pracy w takim urządzeniu to przeważnie kręcenie jałowo.
silnik musi mieć możliwość pracy w obu kierunkach.
chcę do tego zbudować prosty układ regulacji na jakimś Atmelu i tam
zawrzeć całą logiczną część przełączania kierunku, miękkiego startu itp.
chcę to wszystko zasilać z trafo toroidalnego 300VA, z którego po
wyprostowaniu będę miał 90V DC.
Tak to sobie wymyśliłem.
Może jakieś krytyczne uwagi?
Marek Lewandowski
2008-07-16 09:35:17 UTC
Post by TomaszB
Silnik wypatrzyłem na znanym serwisie aukcyjnym. Silnik nie ma uzwojeń
wzbudzenia, tylko magnesy trwałe.
ACK.
Post by TomaszB
Chcę go zastosować do małej tokarki, w której siedzi teraz silnik
3-fazowy i nie bardzo mi to pasuje. Silnik będzie przekazywał napęd
poprzez przekładnie pasową, tak na oko 4/1.
Jakiej mocy jest ten silnik 3f? Jakiego rzedu momenty obrotowe? Zeby
sie nie okazalo, ze ten DC jest hmmm... nieco niedowymiarowany :-)
Post by TomaszB
charakterystyka pracy w takim urządzeniu to przeważnie kręcenie jałowo.
i uderzenie momentu w momencie przylozenia noza ;)
Post by TomaszB
silnik musi mieć możliwość pracy w obu kierunkach.
Ale raczej przy zmianie kierunku musi zostac zatrzymany, nie?
Post by TomaszB
[...]
Nie zapomnij solidnego kondensatora filtrujacego. Silnikowi to ryba,
czy ma gladkie napiecie, ale chodzi o unikniecie kluczowania
indukcyjnosci na indukcyjnosc (trafo-silnik), co by Ci bardzo
utrudnilo zabawe z koncowka mocy.

Poniewaz IMO musisz na raz kecic tylko w jedna strone, to uproscilbym
sobie na Twoim miejscu zycie i nie separowal galwanicznie sterowania i
silnika. Separacje od sieci masz przez trafo, uziem mase tych 90V i
zadbaj o porzadna izolacje w obwodzie 90V.
Koncowke mocy widze tutaj jako polmostek H (dwa mosfety 300-400V/25A),
IR2110 lub podobny do sterowania bramek, rewers obrotow na styczniku i
pomiar pradu silnika przez opornik w masie. W ten sposob masz latwe
zycie z pomiarem pradu, mozesz dac regulacje obrotow i kontrole
momentu obrotowego i przy odciazeniu wrzeciona mozesz przyhamowac
silnik.

Potrzebujesz minimum 2 kanalow ADC (pomiar napiecia zasilania i pomiar
pradu silnika)

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com
Rockk
2008-07-16 10:12:28 UTC
Post by TomaszB
Silnik wypatrzyłem na znanym serwisie aukcyjnym. Silnik nie ma uzwojeń
wzbudzenia, tylko magnesy trwałe.
Chcę go zastosować do małej tokarki, w której siedzi teraz silnik 3-fazowy
i nie bardzo mi to pasuje.
a moze zamiast tego poszukaj falownik najlepiej wektorowy i z jakims
sprzęzeniem zwrotnym,

tez mozna sterowacz atmela, a odpada ci duuzo roboty.